O čem je bezlepková dieta

bezlepková dieta co jíst a co ne

Bezlepková dieta je populárním výživovým trendem. Spočívá ve vynechání lepku – bílkoviny nacházející se v pšenici, špaldě, žitu a ječmeni. Ten je škodlivý pro lidi trpící celiakií nebo alergií či intolerancí lepku. Proč se ale k bezlepkové dietě uchylují i jiní lidé?



Co je to lepek?

Jedná se o skupinu bílkovin, které mají lepivé, elastické schopnosti, čehož se využívá při pečení chleba. Díky němu chleba a jiné pečivo v troubě nakyne. Dodá mu také tu uspokojivou žvýkavou konzistenci. Za normálních okolností je lepek neškodný, ne už tak pro jedince trpící celiakií, což je autoimunní nemoc, tedy tělo chybně napadá samo sebe. V tomto případě požití lepku ničí střeva. Postihuje zhruba 1% populace.

Kdy lepek škodí

Celiakům škodí i úplně minimální množství lepku, musí se mu proto vyhýbat jak v jídle, tak i kdekoliv jinde, například v kosmetických produktech.Jejich tělo vidí v lepku hrozbu, takže ho napadne. To ovšem bohužel poškodí i okolní oblasti, konkrétně stěnu střev. Kvůli tomu poté dochází ke zhoršení vstřebávání živin, k anémii, i ke zvýšenému riziku dalších onemocnění. Krom toho lidé trpící celiakií pociťují silné bolesti břicha, průjem, zácpu, vyrážky, nadýmání, únavu a depresi.

Citlivost na lepek postihuje asi 0,5 – 13% populace. Jsou to lidé, kteří netrpí celiakií nebo alergií na pšenici, přesto i oni se necítí po požití lepku dobře. Jejich symptomy mohou být bolesti břicha, nadýmání, nepravidelné vyprazdňování, vyrážky a ekzémy, únava.

Je třeba ale nepodléhat tomu, že bezlepková strava je trendy a tudíž vhodná pro každého. Tak to rozhodně není, většina lidí nemá s trávením lepku žádné problémy. Jelikož jsou příznaky celiakie a citlivosti na lepek podobné, jako příznaky spousty jiných problémů, je často těžké tyto problémy diagnostikovat. Můžou být totiž způsobené i krátkými řetězci sacharidů – poté je třeba držet se low-FODMAP diety.

Čemu se při bezlepkové dietě vyhnout

Vyhnout se lepku docela není snadné, protože je přidáván do velkého množství potravin. Najdete ho v:

  • pečivu
  • těstovinách, včetně kuskusu
  • cereáliích
  • sušenkách
  • pizze
  • preclíkách, müsli tyčinkách, ochucených chipsech a jiných zpracovaných svačinkách
  • omáčkách
  • pivu
  • ochucených alkoholických nápojích

Co tedy jíst?

Nejjednodušším způsobem, jak se lepku vyhnout, je nekonzumovat průmyslově zpracované potraviny a místo nich jíst co nejvíce potravin celistvých. Krom toho je potřeba naučit se číst etikety – ze seznamu ingrediencí poznáte, zda potravina lepek obsahuje, nebo ne.

Přirozeně bezlepkové jsou tyto potraviny:

  • maso
  • ryby
  • vejce
  • zelenina
  • ovoce
  • ořechy
  • semínka
  • oleje
  • bylinky a jednodruhové koření
  • většina nápojů
  • rýže, quinoa, pohanka, jáhly, tapioka, amarant, teff, oves (pozor, ten musí být označen jako bezlepkový, bývá totiž lepkem kontaminován).

Bezlepková dieta je velmi přínosná pro lidi trpící celiakií. Těm pomůže ulevit od příznaků a trávicích obtíží, sníží zánětlivost a dodá energii. Na druhou stranu ale tato dieta může mít i své stinné stránky. Může docházet k nedostatku určitých živin, zácpě, je také finančně náročnější a komplikuje také sociální život.



dietní palačinky vanilkové chia shake

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář