Novoroční hubnutí 3: Začínáme s keto dietou

začínáme s keto dietou

Novoroční hubnutí pokračuje tématem „začínáme s keto dietou“. Pokud keto dietu držíte poprvé nebo se na ni teprve chystáte, tohle je přesně článek pro vás! Povíme si, co to keto dieta vlastně je, jak funguje, jaké jsou příznaky spojené s přechodem do ketózy a jak se s nimi vypořádat a poradíme také co jíst a co ne, aby výsledky byly co nejlepší.



Začínáme s keto dietou – úvod do keto diety

Keto dieta je neobyčejně mocným nástrojem na hubnutí. Staví na přirozené schopnosti těla spalovat tuky na energii, když dojde zásoba sacharidů, které se obvykle na energii spalují nejdříve.

Jak ketóza funguje?

Keto dieta je způsob nízkosacharidového stravování s vysokým podílem tuků a relativně vyšším podílem bílkovin. Jejím cílem je, aby se tělo dostalo do ketózy a začalo na energii místo glukózy používat ketony. Jinými slovy, aby přešlo ze spalování sacharidů na spalování tuků. Dokud jíme běžné jídlo, tělo si sacharidy z něj přemění na glukózu, která je jeho hlavním palivem pro tvorbu energie, jsou-li ve stravě přítomny sacharidy. Potíž je v tom, že většina lidí dnes přijímá více sacharidů, než tělo potřebuje, a ty se poté ukládají jako tuky do tukových buněk.

Cílem keto diety je tento cyklus narušit a donutit tělo, aby všechny uložené sacharidy spotřebovalo a začalo spalovat tuky. Toho dosáhnete, pokud příjem sacharidů snížíte na absolutní minimum. Tělo tak donutíte, aby mastné kyseliny z tuků v játrech přeměnilo na ketony, které budou tělu sloužit jako palivo.

Jaké můžete očekávat příznaky přechodu do ketózy?

Ketóza je pro tělo přirozená, je to adaptace, která nám už po tisíciletí pomáhá přežít v případě, že jídlo není právě dostupné. Pokud se chystáte dostat do stavu ketózy poprvé, je možné, že se setkáte s dočasnými vedlejšími účinky, než si vaše tělo – léty navyklé na spalování sacharidů – zvykne na spalování tuků. Může se dostavit tzv. keto chřipka. Ta se projevuje letargií, únavou, slabostí, bolestí hlavy, nejasným myšlením či slabou nevolností.

Jak se s vedlejšími účinky keto diety vypořádat?

Nebojte se, keto chřipka nepostihuje každého a hlavně netrvá věčně. Příznaky se mohou dostavit už po prvním dni ketodiety a někdy mohou trvat až týden. Obvykle ale už zhruba za 3 – 5 dní si vaše tělo na nový režim zvykne. Příznaky tedy odezní samy. Co ale můžete udělat pro zmírnění příznaků a dřívější odeznění keto chřipky?

  • opravdu hodně pijte (především vodu)
  • doplňte elektrolyty (více solte, přidejte hořčík z Magnesium Calm, a draslík (avokádo, houby, dýňová semínka))
  • zacvičte si (lehce)
  • přidejte zdravé tuky (kokosový olej, olivový olej, MCT, máslo, ghí, avokádo, ořechy)

Začínáme s keto dietou: Co jíst a co nejíst abyste zůstali v ketóze?

Jezte:

  • výrobky Chia Shake z řady Diet
  • zelenou zeleninu
  • košťálovou zeleninu
  • vývar
  • zdravé tuky a oleje
  • ořechy
  • vejce
  • maso
  • plnotučné mléčné výrobky (menší množství)
  • bobulové ovoce (malé množství)

Nejezte:

  • pečivo
  • brambory
  • rýži
  • těstoviny
  • sladkosti
  • sladké ovoce
  • polotovary


 

 

 

 

Napsat komentář