Kompletní výčet bezlepkových potravin

bezlepkové potraviny

Bezlepkové potraviny jsou ty, které buď přirozeně, nebo cíleně neobsahují lepek. Lidé, kteří trpí celiakií či alergií na lepek musí dobře vědět, jaké potraviny zvolit, aby nepoškodili svoji trávicí soustavu a své zdraví. Proto přinášíme seznam skupin potravin, které jsou bezlepkové a u každé z nich uvedeme, na které potraviny si naopak dávat pozor. 



Co je to lepek a proč by se mu někdo měl vyhýbat

Lepek je přirozeně se vyskytující soubor bílkovin, který najdete i ve spoustě zdravých pokrmů, jako je třeba žitný chléb. Vyskytuje se v pšenici, špaldě, žitě a ječmeni. Pomáhá jídlu zachovat tvar a dodává elasticitu a vláčnost. Chlebu navíc pomáhá vykynout a dodává mu zvýkavou konzistenci.

Navíc pro většinu lidí je lepek neškodný. Na první pohled proto není úplně patrné, proč by se mu někdo měl chtít vyhýbat. Musejí to ale dělat lidé, kteří trpí celiakií nebo alergií či intolerancí na lepek. Jinak by je postihly vedlejší účinky a přihoršilo by to jejich zdraví.

Jaké potraviny jsou bezlepkové

Naštěstí je seznam přirozeně bezlepkových potravin dlouhý.

A: obilniny

Zatímco některé obilniny lepek obsahují, jiné jsou přirozeně bezlepkové. Přesto je nutné při nákupu jídel dávat pozor na etikety, protože některé bezlepkové potraviny mohou být lepkem kontaminované. Ke kontaminaci dochází především kvůli zpracování obilnin ve stejné budově, jako lepek obsahující obilniny. Skvělým příkladem je oves, který sice lepek přirozeně neobsahuje, ale je jím velmi často kontaminován. Malé množství lepku obvykle nebude vadit lidem s lepkovou intolerancí, ale lidem trpícím celiakií by i toto nepatrné množství značně uškodilo. Je tedy nutné kupovat ovecné vločky, které jsou označené jako bezlepkové.

Bezlepkové obilniny: rýže, pohanka, quinoa, jáhly, amaranth, teff, tapioka, čirok a bezlepkové ovesné vločky.

Obilniny kterým se vyhnout: pšenice, žito, ječmen a všem výrobkům z nich vytvořených (chléb, těstoviny, pečivo, atd.).

B: ovoce a zelenina

Dobrá zpráva hned na úvod: všechno ovoce a veškerá zelenina jsou přirozeně bezlepkové potraviny! Problematičtější už jsou zpracované ovocné a zeleninové výrobky. V těch se může objevit lepek v podobě pšeničného proteinu, škrobu, sladu nebo maltodextrinu.

Příklady bezlepkového ovoce: banány, jablka, hrušky, citrusy, bobulové ovoce, broskve.

Příklady bezlepkové zeleniny: Květák, brokolice a další košťálová zelenina, špenát, salát a další listová zelenina, brambory, dýně, kukuřice, paprika, cibule, mrkev, ředkvičky, zelené fazolky.

Na co si dávat pozor a/nebo překontrolovat seznam ingrediencí: konzervovaná zelenina a ovoce, mražená zelenina a ovoce, sušené ovoce a zelenina, krájené ovoce a zelenina.

C: bílkoviny

Čisté maso je přirozeně bezlepkové. Zrovna tak také luštěniny. Často je ale maso prodáváno zpracované, s omáčkou, naložené v marinádě, předem okořeněné apod., přičemž ingredience jako sojová omáčka, mouka nebo sladový sirup lepek obsahují.

Bezlepkové zdroje bílkovin: Fazole, čočka, hrášek, arašídy a další luštěniny, hovězí, vepřové, jehněčí, drůbeží a krůtí maso, čerstvé ryby a mořské plody, ořechy, semínka, tofu, tempeh, vejce.

Bílkovinné potraviny, které je třeba překontrolovat pro obsah lepku: párky, klobásy, salám, slanina, šunka a jiné chlazené masové výrobky, vegetariánské náhražky masa, mleté maso, maso s omáčkou nebo kořením, mražené masové výrobky.

Bílkovinná jídla, kterým se vyhnout: obalované maso, maso v sojové omáčce, seitan.

bezlepkové potraviny

D: mléčné výrobky

Většina neslazených/přírodních mléčných výrobků lepek neobsahuje. Ochucené výrobky ale mohou obsahovat ingredience obsahující lepek, především škrob a jiná zahušťovadla či slad.

Bezlepkové mléčné výrobky: mléko, máslo, ghee, smetana, zakysaná smetana, bílý jogurt, sýr, cotage cheese.

Mléčné výrobky, na které si dát pozor: ochucené mléko, ochucené jogurty, tavený sýr, sýrové omáčky a další zpracované sýry, zmrzlina, sladová mléka.

E: tuky a oleje

I tuky a oleje jsou přirozeně bezlepkové potraviny. Jenže i ty jsou občas zpracovávány, zahušťovány apod. a je tedy potřeba pozorně číst seznam ingrediencí, jestli náhodou neobsahují ingredience obsahující lepek.

Přirozeně bezlepkové tuky: olivový olej, slunečnicový olej, kokosový olej, avokádový olej, máslo, ghee, olivy, avokádo.

Které tuky raději zkontrolovat: ochucené oleje, oleje s kořením, oleje ve spreji, majonéza.

F: nápoje

Voda je pochopitelně bez lepku. To je jednoduché. Ovšem s ostatními nápoji už to tak snadné není, protože celá řada z nich lepek skrytě obsahuje. Také mnoho alkoholických nápojů obsahuje lepek, většinou ve formě sladu či výtažků z dalších obilnin obsahujících lepek. Mnoho z následujících nápojů obsahuje velké množství cukrů, měli byste je tedy konzumovat v přiměřeném množství.

Nápoje, které jsou bezlepkové: voda, káva, čaj, 100% ovocné šťávy, minerální voda, limonády, energy drinky, sportovní nápoje,víno, bezlepková piva a cidery.

Nápoje, na které si dát pozor: nápoje, do nichž byla přidána ochucovadla a další přísady, například ochucené kávy a smetany do kávy, dále destiláty jako vodka, gin, a whiskey, kupovaná smoothies, likéry, slazená vína a jiné předem namíchané drinky, sladový alkohol.

G: koření a dochucovadla

Různá koření a dochucovadla se zdají jako bezvýznamná záležitost, ale spousta z nich lepek obsahuje. Většina koření jako takového je přirozeně bez lepku, problémem je, že ingredience obsahující lepek se často používají do směsí a omáček jako emulsifikátory, stabilizátory a zvýrazňovače chuti. Patří mezi ně škrob, maltodextrin, mouka a slad.

Bezlepková koření, omáčky a dochucovadla: destilovaný ocet, jablečný ocet, bílý ocet, tamari, kokosové aminos.

Na jaká dochucovadla si dát pozor a překontrolovat etikety: sušené bylinky a všechny ostatní suchá koření, hořčice, kečup, Worcesterová omáčka, rajčatové omáčky, omáčky na těstoviny, nakládaná zelenina, barbecue omáčka a grilovací omáčky, majonéza, salátové dresingy, salsa, bujonové kostky, marinády, rýžový ocet.

Čemu se vyhnout: sladovému octu, sojové a teryiaki omáčce obsahující pšenici, emulsifikátorům a všemu obsahujícími pšenici, ječmen či žito.

 



Chia muffin

 

 

Napsat komentář