Je sodík dobrý, nebo se mu máte vyhýbat?

sodík a zdraví a jeho důležitost

Sodík je v poslední době zmiňován jako něco, čemu byste se měli vyhýbat, pokud vám záleží na dobrém zdraví. Má totiž vliv na krevní tlak, se kterým spousta lidí zápasí. Jenže pokud jste zdravý silný jedinec, nemusíte na tuto radu vůbec brát ohled. Faktem totiž zůstává, že sodík je pro lidské tělo jedním z nejdůležitějších minerálů a potřebujeme ho v relativně velkém množství!



Názory na sodík jsou rozpolcené. Dříve se lidem radilo omezit sůl (která je složena ze sodíku a chloru) co nejvíce. Dnes už se ale ví, jak je sůl důležitá. A že omezit sodík na minimum je nejen zbytečné, ale dokonce zdraví nebezpečné!

Pokud žijete aktivním životem, budete potřebovat více sodíku než ti, kteří vedou sedavý způsob života.

Sodík je pro tělo důležitý

Je to minerál, který pomáhá posílat signály do mozku a z něj, udržuje srdeční rytmus, předchází svalovým křečím a pomáhá tělu udržovat si vodu. Proto je důležitý pro každého člověka a pro sportovce obzvlášť. Nejvíce pro ty, kteří v potu vylučují také sůl (poznáte to podle stop na oblečení).

Je tedy sodík nakonec dobrý?

I na tuto polemiku se budou odpovědi různit. Je to totiž velmi individuální. I sodík má své kladné a záporné stránky. Někomu může větší množství tohoto minerálu dělat potíže, když jejich ledviny zadržují v těle příliš mnoho vody a tudíž jejich cévy a srce jsou přetěžovány. Což se po nějaké době přerodí až ve vysoký krevní tlak, a to je samozřejmě nežádoucí. Pro takového člověka je dieta s nízkým obsahem sodíku na místě.

Jenže ta také není pro všechny. Po několika letech studií se ukázalo, že i přes doporučení snížit množství sodíku ve stravě úmrtí způsobených srdeční příhodou neubylo. Ukazuje se tedy, že doporučení snížit množství sodíku ve stravě nemá své opodstatnění. Taková dieta může dokonce vést k dalším nežádoucím výsledkům, jako jsou zvýšený cholesterol a zvýšené riziko inzulinové rezistence, což jsou oboje podmínky, které také vedou k srdečním onemocnění.

Příliš málo sodíku je nebezpečné

Dánští vědci dokonce přišli na to, jak nebezpečné je přijímat sodíku příliš málo. Z analýzy mnoha vědeckým studií vyvodili, že každý člověk potřebuje jiné množství tohoto minerálu. Obecně ale platí, že nejlepší je konzumovat něco mezi 2,6 a 4,9 gramy soli za den.

Pozor by si ovšem měli dávat starší lidé a afro-američané, kteří jsou na sodík více citliví, a zůstávat u nižší hranice.

Jak získat sodík – zdravě

Nejprve si určete, jestli žijete zdravým a aktivním životním stylem, nebo naopak ne. Ve druhém případě je potřeba dávat si pozor na to, kolik sodíku sníte.

Pokud se řadíte mezi ty, kteří vylučují v potu spolu s vodou také soli, budete sodíku potřebovat více, než jiní lidé. Především pokud s pohybovou aktivitou teprve začínáte, nejspíš vylučujete soli více, než ti, kteří už jsou na sport adaptovaní. Dejte si po cvičení svačinku bohatou na sůl. Třeba preclíky a kousek sýra, zeleninu a sýr cottage nebo třeba omeletu Chia Shake s brokolicí.

Rozhodně si dávejte pozor na krevní tlak. Nechte si ho přeměřit alespoň jednou za dva roky. S věkem totiž přirozeně roste.

Pokud zjistíte, že si svůj příjem sodíku musíte začít hlídat, dejte se do toho zodpovědně a pečlivě vybírejte, jaké potraviny nakupujete. Pár malých změn může mít velký vliv na vaše zdraví.

Zásobte své tělo draslíkem. Ten v těle účinkuje jako opak sodíku. Ačkoliv se vyskytuje ve spoustě potravin, řada lidí trpí jeho nedostatkem. Získává se totiž především z ovoce a zeleniny. Najdete ho v bramborách a batátech, čočce, banánech, avokádu, zelené zelenině, rozinkách, ale také v lososu a tuňáku.

Pokud se tedy řadíte mezi jedince, kteří sportují, mají dostatek pohybu, nejedí nezdravé potraviny a naopak jedí zdravě, nemusíte si se sodíkem dělat starosti, nemusíte se v soli nijak omezovat. Naopak, dbejte na jeho dostatek. A také na dostatek draslíku!



Chianella

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář