Ideální váha: jakou tělesnou hmotnost byste měli ideálně mít?

Zajímá vás, jaká je vaše ideální váha? Měli byste zhubnout? Nebo naopak přibrat? Jaká tělesná hmotnost je zdravá a jaká už ne? V tomto článku si všechno ujasníme. Pokud tápete, tak po jeho přečtení už nebudete. 



Co je to ideální váha

Pokud by ideální váha byla pro každého stejná, zřejmě bychom všichni měli v podvědomí vryté nějaké číslo a tomu se chtěli co nejvíce přiblížit. Jenže to tak není, protože to, kolik byste měli vážit, je pro každého jiné. Závisí to na mnoha faktorech, především na těchto následujících:

  • pohlaví
  • výška
  • tělesné kompozici
  • rozložení tuku a svalstva

A potom ještě na dalších, ale tyhle jsou ty nejdůležitější. Což je hodně faktorů a proto je tolik oblíbený výpočet indexu tělesné hmotnosti, BMI. Díky němu zjistíte, jestli se nacházíte v rozmezí zdravé tělesné hmotnosti, nebo ne. Dokáže také určit, jestli trpíte podváhou, nadváhou nebo obezitou. K jeho výpočtu vám stačí vaše výška a váha, nebo si své BMI zjistěte ještě jednodušeji, pomocí naší BMI kalkulačky ZDE.

Ovšem i BMI má své limity a nemusí být vždy pravým odrazem reality. Proč, to se dozvíte z našeho článku o interpretování BMI ZDE.

Ideální váha je tedy hmotností, kterou byste měli mít, s přihlédnutím k vašemu pohlaví, věku, tělesné kompozici a dalším faktorům, aby vaše zdraví bylo optimální.

Jak jinak ještě zjistit svoji ideální váhu

Představme si ještě další metody, jak zjistit svoji ideální váhu:

1. Poměr obvodu pasu a obvodu boků. Ten se zjistí porovnáním obvodu vašeho pasu s obvodem vašich boků. Pro ženy by poměr měl být 0,85 a méně, pro muže 0,9 a méně. Tento poměr nám ukazuje, kolik tuku máme uloženého v které partii těla, což je důležité vědět, protože tuk uložený v dutině břišní, který obaluje vnitřní orgány, je mnohem nebezpečnější pro naše zdraví, než tuk podkožní. Pokud je váš poměr pasu vůči bokům 1 a více, razantně narůstá vaše riziko srdečních onemocnění. Pokud je vaše BMI více než 35, může být hodnota poměru zkreslená.

2. Poměr obvodu pasu a výšky. Jak už bylo řečeno, tuk uložený v oblasti pasu je velkým indikátorem zdraví jedince. Poměr pasu a výšky je tedy používán jako ukazatel rizika srdečního onemocnění. Je známý také jako W / Ht nebo WHtR. Ideálně byste si měli udržet obvod pasu méně než polovinu vaší výšky.

3. Procento tělesného tuku. Hmotnost/váha není jediným ukazatelem toho, kolik tělesného tuku s sebou nosíme. Lidské tělo mění kompozici v závislosti na typu stravování a aktivit, které daný člověk má. Svaly váží více, než tuk, takže dobře osvalený člověk se může zdát méně objemný než člověk stejné tělesné hmotnosti, který ale má na sobě převážně tuk. Znát své procento tělesného tuku je tedy často lepším indikátorem ideální váhy, než je BMI.

Zrovna jako není ideální váha stejná pro muže a ženy, ani procento tělesného tuku není stejné. Ženy mají přirozeně v těle více tuku, než muži, ačkoliv si vědci nejsou zatím jisti, proč to tak je, ale pravděpodobně to souvisí s jinou kombinací hormonů. Obecně by ženy měly mít kolem 21 – 24% tělesného tuku, muži 14 – 17%.

 


 

Existuje tedy několik metod, jak zjistit svoji ideální váhu. Každá z těchto metod má jisté limity, ale jako ukazatel vašeho zdraví postačí. Pokud zjistíte, že se v ideální váze nenacházíte, můžete si pomoct výrobky Chia Shake.

jak zhubnout na ideální váhu

 

 

 

Napsat komentář