Co jíst při keto dietě? Kompletní seznam potravin

co jíst při keto dietě

Co jíst při keto dietě? Možná jste nováčkem, začali jste s keto dietou a najednou máte kolem ní spoustu otázek. Jen klid, to je naprosto normální. Jako začátečník potřebujete vědět, které potraviny vás do režimu spalování tuků – do ketózy – dostanou a také vás tam udrží, abyste zhubli a dostali se na svoji vysněnou váhu.

Základem je omezit sacharidy a mírně zvýšit příjem tuků. To se zdá jako velmi restriktivní způsob stravování, ale díky následujícímu seznamu zjistíte, že vám přesto zbývá spousta lahodných potravin, které jíst můžete! 



Co jíst při keto dietě?

Ketóza je stav, kdy vašemu tělu došly sacharidy a musí se proto obrátit ke spalování tuků, a to jak ze stravy, tak z tukových zásob, a o to nám jde především. Budeme k sobě upřímní a uznáme, že nedostatkem energie bychom trpět rozhodně neměli, protože paliva v podobě tukových polštářků máme na těle dost na to, abychom pohodlně přežili i bez cukrů.

Naopak, jednou z nejoblíbenějších vlastností ketózy je, kolik energie najednou pociťujete! Lidský organismus je totiž na spalování tuků velmi dobře adaptovaný a energie z nich je energií silnou, dlouhodobou a kvalitní.

 

Co jíst při keto dietě? Rozhodně tuky a oleje!

Zhruba 3/4 kalorií tvoří při keto dietě tuky, proto je jejich konzumace tak důležitá. Vybírejte následovně:

Jezte hodně: avokádový olej, sádlo, kokosový olej, kakaové máslo, rybí olej, žloutky, bio máslo a ghí,

Jezte občas: kvalitní slunečnicový olej, ořechové oleje, ghí, husí sádlo

Omezte: margarín, kupované dresingy, nekvalitní oleje (např. řepkový, kukuřičný)

 

Mějte i dostatek bílkovin

Bílkoviny jsou při keto dietě důležité pro optimální zdraví a podporu hubnutí.

Nejlepší: vejce z volného chovu, kvalitní maso, ryby z volného moře, kolagen, želatina,

Jezte občas: ostatní maso, uzeniny

Omezte: sójový protein

 

Keto jídelníček obohaťte o zeleninu

Co jíst při keto dietě ve velkém množství? Zeleninu! Nepleťte si keto dietu s povolením sníst všechen sýr a slaninu, na které se podíváte. Pokud Vám záleží na Vašem zdraví, vsaďte na zelené potraviny.

Nejlepší: listová zelenina (špenát, salát, rukola, polníček, …), okurka, květák, brokolice, chřest, růžičková kapusta, zelí, řapíkatý celer, kapusta, ředkvičky, cuketa, houby

Jezte občas: celer, artyčok, lilek, zelené fazolky, česnek, cibule, paprika, tuřín

Vyhněte se: hrášek, kukuřice, brambory, batáty, mrkev, petržel, dýně

 

Ovoce při keto dietě?

Ano, ale jen opravdu některé a v menším množství.

Můžete jíst: avokádo a bobulové ovoce (maliny, jahody, ostružiny, borůvky)

Jezte občas: citron, limetka, červený meloun, rajčata

Nejezte: jablka, banány, hroznové víno, ananas, broskve, pomeranče, hrušky atd.

 

Ořechy, semínka, luštěniny

Ořechy jsou skvělým zdrojem zdravých tuků. Nepřežeňte to ale s jejich množstvím! Obsahují i bílkoviny a sacharidy. Luštěniny vyřaďte z jídelníčku úplně, obsahují velké množství sacharidů.

Můžete jíst: kokos, makadamové ořechy, vlašské ořechy, pekanové ořechy, chia semínka

Jezte v malém množství: mandle, para ořechy, lískové ořechy, kešu, arašídy, pistácie, ořechová másla, ostatní semínka

Nejezte: luštěniny

 

Mléčné výrobky

Kvalitní mléčné výrobky jsou zdrojem spousty důležitých živin. Dávejte si ale u nich pozor na skryté cukry, škrob a jiné sacharidy!

Můžete jíst: ghí, máslo

Jezte, ale hlídejte si množství: mléko, cottage sýr, plnotučný řecký jogurt, sýry, ricotta, smetana ke šlehání, zakysaná smetana, tučný tvaroh

Nejezte: tavené sýry, nízkotučné výrobky, margaríny

 

Koření a ochucovadla

Jednodruhovými kořeními můžete dochucovat dle libosti, u ostatních si dávejte pozor, jestli neobsahují přidaný cukr. Pozor na různé omáčky, ty mají ve složení většinou hodně sacharidů.

Můžete používat: sůl, pepř, bylinky, jednodruhové koření, jablečný ocet, kakao, majonéza, stévie,

Používejte s mírou: balzamikový ocet, ostré omáčky,   Chia Shake Sweetener 

Nepoužívejte: kečup, bbq a jiné omáčky, med, cukr,

 

Nápoje a tekutiny

Co jíst při keto dietě a co ne – to je občas oříšek, což si uvědomíme i když dojde na nápoje. Spousta z nich totiž obsahuje velké množství cukru, takže na to pozor! Při prvních dnech, kdy do ketózy přecházíte, se bude hodit domácí vývar, který dodá elektrolyty a pomůže překonat nechvalně známou „keto chřipku“.

Nejlepší: čistá voda, neslazená minerální voda, domácí vývar, káva, neslazené černé, zelené a bylinkové čaje, kokosové mléko

Pijte v malém množství: zeleninové šťávy, kokosová voda, ovocné čaje, suché víno, čiré destiláty

Vyhněte se: pivo, energy drinky, džusy, slazené vody, limonády, slazené ice tea



chia shake nutbar

 

 

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář