5 způsobů, jak rychle a správně rehydratovat své tělo

jak rehydratovat

Pijte více vody. To je první rada, kterou slyšíme, když chceme zhubnout, sportovat nebo žít zdravý život. Ale proč? Jak pít více vody? Jak své tělo rehydratovat, když ?



Proč je voda tak důležitá?

Voda tvoří většinu naší tělesné hmotnosti. Má v našem těle nespočet důležitých funkcí:

  • vyplavuje z těla škodlivé látky
  • reguluje tělesnou teplotu
  • podporuje činnost mozku
  • zajišťuje oběh krve
  • udržuje zdraví a pružnost kůže
  • tvoří sliny
  • chrání a lubrikuje naše klouby a míchu
  • zlepšuje fyzickou aktivitu
  • pomáhá s trávením
  • zabraňuje zácpě
  • pomáhá vstřebávat živiny
  • pomáhá v boji proti nemocem
  • pomáhá při hubnutí
  • aktivuje metabolismus a produkci energie

A ještě mnoho dalšího. Voda je zkrátka potřebná pro každý kousek našeho těla. Pokud budete přijímat dostatek vody, nejen že předejdete nebezečné dehydrataci, ale celkově zlepšíte svůj zdravotní stav.

Symptomy dehydratace

Pokud ztratíte více tekutiny (pocením, v moči, ve stolici, zvracením, průjmem, diuretiky, atd.) než kolik jich přijmete, budete dehydratovaní a vaše tělo tak nebude moci řádně provádět veškeré funkce, ke kterým je voda zapotřebí. Děti, senioři, diabetici a lidé s poruchou ledvin mají k dehydrataci větší sklon, než ostatní. Symptomy dehydratace jsou:

  • žízeň
  • sucho v ústech
  • snížená potřeba močení
  • žlutá/tmavší moč (to může být ale způsobeno i léky či nemocí)
  • únava
  • bolest hlavy
  • motání hlavy

Jak rehydratovat své tělo

  1. Vypijte dostatek vody. To se nabízí jako nejrychlejší a nejlevnější způsob. Dbejte na dostatečný přísun vody, obzvláště v horkých dnech nebo po náročné fyzické aktivitě. Po namáhavé fyzické aktivitě v teplém prostředí možná budete muset doplnit také sodík a další elektrolyty, pomůže tedy jídlo bohaté na minerály a vitamíny.
  2. Zakousněte se do šťavnatého ovoce a zeleniny. Můžete použít i to mražené, které často dokonce obsahuje více vitamínu C, než to čerstvé. Nebo si umixujte smoothie. Druhy s největším obsahem vody jsou: meloun, bobulové ovoce, citrusy, hroznové víno, salát, mrkev, zelí nebo čerstvý špenát.
  3. Čaj a káva. Tyto nápoje sice obsahují kofein, který ve větším množství slouží jako diuretikum, ale zároveň obsahují spoustu vody a jsou tak dobrým zdrojem hydratace pro naše tělo.
  4. Nízkotučné mléko také skvěle hydratuje. Obsahuje elekrolyty, které pomáhají s rovnováhou vody v těle. Výzkumy ukázaly, že nízkotučné mléko je po cvičení stejně účinné, jako sportovní nápoje. Krom toho obsahuje kvalitní bílkoviny, které po sportu pomůžou s regenerací svalů. Pozor si samozřejmě musejí dát jedinci s citlivostí na laktózu.
  5. Rehydratační roztoky. Ty jsou na místě v případě, že došlo k dehydrataci kvůli průjmu či zvracení. Navíc jsou ale schopné pomoci při regeneraci po cvičení nebo pro zmírnění příznaků po požití alkoholu. Jsou to roztoky vody, cukru a elektrolytů, tedy nejčastěji sodíku, draslíku a chloru.

Jak pít více vody?

  • Noste s sebou lahev vody, vždy, kamkoliv jdete. A mějte ji vždy na očích.
  • Mějte přehled o tom, kolik toho vypijete.
  • Snažte se polovinu množství vody vypít dopoledne. Druhou potom odpoledne a večer.
  • Přidejte pár kapek citronu nebo kousky čerstvého ovoce.

 



zeleninová polévka chia shake

 

 

 

Napsat komentář